maandag 10 augustus 2009

Welkom bij de universiteit Leiden, HARR!


Ahoy maatjes! Welkom bij de mooiste universiteit aan deze kant van Zoeterwoudedorp. De komende jaren gaan jullie deel uitmaken van de rijkste academische cultuur van Nederland. Figuurlijk dan, want veel geld hebben we niet meer. Harr!

“Bezuinigingen, de economische recessie. Maar natuurlijk ook de aanschaf van dat gouden anker voor mijn plezierjacht de ‘Harige Hamster’ hebben ervoor gezorgd dat de universiteit en dus ook de EL CID-commissie er een beetje krap bij zitten dit jaar. Daarom onder andere geen afsluitend eindfeest of een voorzittersdebat in de Pieterskerk.

“Maar geen zorgen en geen waterlanders, lieve piraatjes van me! Die jongens en meisjes van de EL CID-commissie hebben tegen mijn verwachtingen in toch een opmerkelijk goed programma in elkaar geknutseld. Kudo’s voor hen, maar jammer voor hun opvolgers, dat wordt volgend jaar nog meer geld bezuinigen op die o zo belangrijke introductieweek.

“Het is maar goed dat het voorzittersdebat kleinschaliger wordt gepresenteerd dit jaar, want ondanks wat ik ga zeggen bij de opening, wil ik helemaal niet dat jullie je tijd gaan verdoen bij studentenverenigingen. Ik ga als rector natuurlijk voor de vorm wauwelen over gezelligheid, je ontplooien als mens en het maken van vrienden voor het leven. Maar eigenlijk wil ik gewoon dat jullie je punten halen en dan oprotten. Dan kunnen jullie beginnen aan jullie dead end-startersbaantjes en kan ik mijn schatkist (die met dat gat erin) vullen met overheidssubsidie. Want voor elk van jullie smerige landrotten krijg ik tussen de 18 en 32 duizend dukaatjes als jullie afstuderen.

“Begrijp me goed, we zitten in hetzelfde schuitje. Ik moet me ook druk maken; bijvoorbeeld die Balkenende-norm, die is ook niet mis. Alleen ben ik wel gewoon de enige echte kapitein van deze baggerboot en ik doe wat me goed dunkt. Ik heb het hier voor het zeggen en dat blijft zo. Althans totdat ik een leuk commissariaat aangeboden krijg, dan vaart mijn bootje uit.

“Edoch. Veel plezier met jullie tijd in Leiden en één tip: als je één of ander obscuur studietje gaat volgen, iets met culturen en talen enzo, zou ik me alvast richten op een leuke major!
Harr!”

Geen opmerkingen: