vrijdag 31 juli 2009

De afdeling urologie

Kent u dat, associaties? Soms is het niet verstandig om instinctief op die dingen te reageren. Laat armbewegingen maar weg bij het zien van een kruis met wat haken eraan, bijvoorbeeld. Of biedt u alstublieft de nieuwe negroïde vriend van uw puberdochter geen moorkop aan bij de koffie.

Hoewel dit soort ongelukjes op huis-tuin-en-keukenschaal nog wel te overzien zijn, en soms ook nog wel eens behoorlijke drôle kunnen blijken, is het wat minder handig als je een ziekenhuis moet inrichten. Bijvoorbeeld, noem eens wat, het Radboud Academisch Ziekenhuis te Nijmegen.

Vandaag had ik het twijfelachtige genoegen om daar eens een binnen te zijn (slechts op bezoek, dat gelukkig wel). Ik beëindigde mijn bezoek met een prangende vraag aan de mensen die daar de inrichting doen. Ik begreep het rustige wit wel, of het bescheiden beige met houtmotief in de kantine.

De pittoreske grijze decoratie van sommige kozijnen en de deurposten ook, maar waarom maakten ze in hemelsnaam de wachtkamer van de afdeling urologie menstruatierood met pisgeel? Gelukkig deden jullie geen matglas in de ramen, dan zou het nog op een plee lijken ook, en dan had ik het niet kunnen zien.

Ach, het zal wel aan mij liggen. Ik heb toch altijd iets nodig om over te zeiken.

Geen opmerkingen: