donderdag 1 oktober 2009

Alleen met Drie October hield hij van hutspot

Jurriaan was altijd al een eigenzinnige jongen. Dat vond zijn vader ook en die was zelf ook geen vreemde van eigenzinnigheid.

De vader van Jurriaan claimde dat hij, als hij dronken was, met dieren kon praten en de kipkluif had uitgevonden. Een daad waar hij “nooit echt waardering voor had gekregen” zei hij dan en dat maakte hem dan ook erg verdrietig.

Maar Jurriaan was anders. Naast een aanstekelijk lach en een felrode bos krullen op zijn hoofd, was hij ook gezegend met een prachtige stem. Maar die hoorde bijna niemand ooit. Want Jurriaan weigerde doorgaans te zingen of zelfs maar te praten. Behalve op drie oktober. Dan zong hij de mooiste liederen.

Dit jaar echter liet hij weten niet te willen zingen. Dat zou heel wat mensen in Leiden teleurstellen. Zijn vader las geëmotioneerd het briefje voor aan de burgervaders van de ‘Drie October’-vereniging.

‘Ik zing dit jaar liever niet. Elk jaar zing ik en dan krijg ik zo’n zin in hutspot, witbrood en haring. En alleen dan, maar dan kan ik het niet eten. Laat me er alsjeblieft eens van genieten. Ik hoop dat u het begrijpt. Liefs Jurriaan.’

De burgervaders begrepen het. Heel goed zelfs. Diezelfde dag werd Jurriaan in het holst van de nacht uit zijn huis gegrepen en heimelijk terechtgesteld. Niets mocht immers in de weg staan van een geslaagd feest en niemand gooit het programma in de war. Zo was dat al jaren en zo zou het potdomme blijven.

De vader van Jurriaan is aanstaande zaterdag te vinden op de Beestenmarkt waar hij zal claimen met dieren te kunnen praten, de kipkluif te hebben uitgevonden en ooit een zoon gehad te hebben die zong als een nachtegaal. Maar iedereen zal doorlopen en over hun schouder zeggen: “dronken gek”.

Geen opmerkingen: