dinsdag 20 oktober 2009

Bloemen spreken altijd de waarheid.


“Kijk, ik wist niet beter. Het was voor mij een verrassing toen ik hoorde dat andere mensen het niet konden. Je bent jong en je weet niet beter dan dat je thuissituatie 'normaal' is. Sommige kinderen denken dat alle vaders elke nacht dronken thuis komen. Andere kinderen denken dat iedereen twee moeders heeft. En ik dacht dat alle kinderen werden opgevoed door hun vader, hun moeder en de petunia.

“Op de basisschool begonnen mensen zich dingen af te vragen. Weet je, ik was op school altijd een stil kind. De juf dacht dat dit gewoon in mijn aard lag, maar eigenlijk kwam het door de petunia. Die vertelde me altijd: 'Onderzoek wijst uit dat stille kinderen ongeveer 76% minder kans maken om gepest te worden op school.' Nou, dat hoefde hij geen twee keer te zeggen. En hij zei het bijna elke dag.

“Maar goed, als de juf dan eens een keer iets aan me vroeg, moest ik natuurlijk antwoorden. Als ze dan vroeg: 'Wat voor kleur heeft deze bal?' dan zei ik: 'Rood. Onderzoek heeft uitgewezen dat mannen die rode kleding dragen door anderen als dominant worden gezien.'

“Dat was namelijk hoe de petunia praatte. Als mijn vader tegen mijn moeder zei: 'Ik maak me zorgen om Freek. Sinds het uit is met Julia ziet hij er zo onverzorgd uit,' dan zei de petunia: 'Onderzoek wijst uit dat ongeveer 76% van de vrijgezelle mannen ouder dan veertig geen nieuwe langdurige relatie meer vindt.'

“En als mijn ouders tegen elkaar zeiden: 'Ik houd van je', zei de petunia: 'Onderzoek wijst uit dat 81% van de huwelijken alleen stand houdt omdat het financieel onaantrekkelijk is om te scheiden.'

“Enfin, de eerste keer dat ik zo'n antwoord gaf vond de juf het nog grappig, maar het duurde niet lang voordat ik van psycholoog naar psycholoog en van ziekenhuis naar ziekenhuis werd gestuurd, totdat een neuroloog een extra kwabje op mijn linkerhersenhelft vond.

“Nu weet ik wat je me wil vragen. De antwoorden zijn: nee, niet alleen petunia's maar ook andere soorten; nee, ze klinken allemaal hetzelfde en nee, ik ben er niet cynisch van geworden.”

Geen opmerkingen: