dinsdag 22 september 2009

Marc heb een brief gekregen van z'n pa die die nooit heb gekend.




Marc had zijn vader nooit gekend. Het enige dat hij van hem wist, was wat zijn moeder hem een keer verteld had toen ze dronken was. “Hij is een leugenaar en een klootzak”, had ze lallend gezegd, “En op de dag dat ‘ie doodgaat hang ik de vlag uit!” Zijn moeder was inmiddels overleden.

Op een dinsdagochtend kreeg Marc een brief van zijn vader. De envelop was vergeeld en besmeurd met o.a. mosterdvlekken, net zoals de brief zelf. De brief begon als volgt: ‘Beste zoon Mark, Je zal wel denken wie is dit nou ik ben dus je pa.’

Ongeveer halverwege de brief stond de volgende tekst: ‘Ik mag je eigenlijk wel bedanken, want je moeder wilde me eigenlijk uit huis gooien en toen was ze zwanger. Toen mocht ik opeens blijven, maar toen jij geboren werd ben ik ‘m gesmeerd, want je wilt geen vader als mij.’

Helemaal onderaan de brief was met een oranje ‘betaald’-sticker – het soort dat caissières altijd op kratjes bier plakken - een smoezelig biljet van vijf euro vastgeplakt. Aan de sterk verminderde plakkracht van de sticker en de manier waarop het briefpapier hier en daar beschadigd was, viel op te maken dat de schrijver zich enkele malen bedacht had.

Voor Marc had de brief grote betekenis. Hij was vooral blij dat hij een zielsverwant had gevonden. Hij besloot dat hij, zodra hij vrij kwam, zijn vader op zou zoeken om een biertje met ‘m te drinken.

Geen opmerkingen: